13
آگوست

سرویسهای یکپارچه اطلاعات بر مبنای VoIP

VoIP چیست؟

Voip (Voice over Internet Protocol) صدا روی بستر اینترنت یا تلفن اینترنتی، معرف فناوری است که در آن صدای افراد توسط یک بستر اینترنتی جابجا می شود. این سرویس همانگونه که از نامش مشخص است از ارتباط شبکه ای اعم از اینترنت ADSL یا Wire less یا اینترانت استفاده می نماید .

چشم انداز VoIP

روند تحولات حوزه ارتباطات و گسترش شبکه اینترنت به گونه ایست که به نظر می رسد شبکه های تلفن عادی در آینده نزدیک جای خود را به تلفن های اینترنتی بدهند در آخرین بررسی شرکت minacom بهبود نسبی کیفیت در تلفن Voip بیست و چهار درصد بوده، در حالی که این میزان برای تلفن عادی تنها 9.3 درصد گزارش شده است.طبق همین گزارش میزان موفقیت در برقراری تماس تلفن معمولی 85 درصد بوده. در حالی که همین میزان برای Voip نزدیک به صد در صد بوده است.

چرا VoIP؟

مزایای مختلفی برای استفاده از سیستم Voip  وجود دارد که شرکت ها و سازمان ها را با توجه به ابعاد و ویژگی های خود جذب استفاده از این سرویس میکند . در زیر به مهمترین این مزایا اشاره میکنیم:

–  مقرون به صرفه بودن:

این مزیت خصوصا برای شرکت های بزرگ دارای چند شعبه دارای اهمیت می باشد .این سرویس بدون هیچ هزینه ای ارتباط دو نقطه که به دستگاه VoIP مجهزند را برقرار می کند. از طرفی هزینه تماس بین دو شهر متفاوت که به VoIP مجهزند را با میانجی یک دستگاه VoIPکاهش می دهد . به غیر از این با استفاده از این سرویس احتیاجی به هزینه مجزا برای کابل کشی نخواهد بود.

–   استفاده راحت و آسان:

بعد از تنظیمات اولیه استفاده از سیستم VoIP احتیاج به هیچ آموزش و یا توانایی ویژه ای ندارد . کاربر با یک دستگاه تلفن , همانند سیستم های تلفن معمولی از این سرویس استفاده می نماید .شاید حتی

بتوان گفت کار با سرویس VoIP به دلیل برخی توانایی ها از کار با تلفن معمولی آسان تر است

–   توسعه کمی کیفی ارتباط:

توانایی ایجاد کنفرانس های صوتی و تصویری، توانایی ایجاد امکان دریافت پیام صوتی، توانایی ضبط مکالمات، اپراتور هوشمند، ایجاد منوی تماس برای تماس گیرنده، توانایی ایجاد تلفن های بی سیم و امکانات بسیار دیگری که سرویس VoIP برای کاربر فراهم می کند مفهوم ارتباطات سنتی را متحول کرده و سرویس VoIP را به یک سرویس پیشتاز در این زمینه تبدیل کرده است

  • عدم محدودیت جغرافیایی

در سیستم های سنتی  برای اتصال هر کاربر به مرکز تلفن نیاز به کابل کشی جداگانه می باشد. البته اگر کاربر در نقطه ای خارج از محدوده جغرافیایی دفتر باشد این امر امکان پذیر نمی باشد.

در سیستم VoIP اتصال به مرکز از طریق شبکه می باشد. بدین معنی که در هر نقطه از دنیا که امکان برقراری ارتباط به شبکه مرکزی از طریق وایرلس، اینترانت، اینترنت و هر شکل دیگر ارتباطی وجود داشته باشد، امکان اتصال داخلی به مرکز تلفن وجود دارد. این اتصال می تواند از طریق گوشی تلفن تحت شبکه، رایانه، تلفن همراه و … انجام پذیرد.

  • عدم نیاز به سیم کشی مجزا

در عصر حاضرهر دفتر، شرکت، سازمان و مجموعه ای به شبکه مجهز می باشد که برای برقراری سیستم VoIP استفاده از بستر موجود شبکه امکان پذیر می باشد. بدین معنی که برای سیستم تلفن دیگر نیاز به سیم کشی جداگانه وجود ندارد که خود سبب کاهش هزینه و سهولت در کار می گردد.

  • ارتباطات رایگان

ارتباط تلفنی تحت شبکه با استفاده از طرق مختلف ارتباطی و اینترنت انجام می گیرد.. لذا مکالمات بدون نیاز به شماره گیری و بصورت رایگان انجام می پذیرد.

  • قابلیت انتقال خطوط

با استفاده از سیستم VoIP می توان بوق هر شهر یا کشوری را در شهر یا کشور دیگری در اختیار داشت. این روش نه تنها سبب کاهش هزینه های تلفن می گردد بلکه با کمک آن می توان دفاتر مجازی در اختیار داشت که در دفتر اصلی پاسخگویی انجام گیرد.

از دیگر کاربرد های این روش انتقال خطوط تلفن به محلی است که مخابرات امکان واگذاری خطوط تلفن را ندارد.

  • یکپارچه سازی

شرکت ها و سازمان هایی که دارای بیش از یک دفتر می باشند در هر مرکز خطوط تلفن یا یک مرکز تلفن جداگانه دارند. برای تماس با همدیگر باید شماره گیری کرده و ارتباط برقرار نمایند و همچنین در صورتی که تماس از بیرون دفتر داشته باشند و تماس گیرنده با دفتر دیگری نیز قصد مکالمه داشته باشد باید از او خواست تا شماره دفاتر دیگر را شماره گیری نماید. در سیستم مرکز تلفن VoIP تمامی دفاتر در دفتر اصلی متمرکز می شوند. در صورتی که کارمندان و مدیران قصد تماس با همدیگر را داشته باشند براحتی با گرفتن شماره داخلی می توانند با هم تماس حاصل نمایند و شخصی که از بیرون دفتر تماس گرفته است براحتی می تواند به داخلی دیگری که در دفتر دیگر قرار دارد متصل گردد.

  • مدیریت ساده

در سیستم سانترال تحت شبکه  مدیریت مرکز بسیار ساده می باشد. مراکز تلفن VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می دهند که از طریق آن می تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه نموده و یا گزارش گیری نماید.

  • اتاق کنفرانس

از دیگر امکانات مراکز تلفن تحت شبکه اتاق کنفرانس می باشد که تعداد زیادی از افراد در داخل و خارج دفتر می توانند همزمان با هم مکالمه داشته باشند.

  • گسترش آسان

گسترش و اضافه نمودن کاربر در این سیستم ها بسیار آسان می باشد و مانند سیستم های سنتی نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

  • امکانات افزوده

مراکز تلفن تحت شبکه دارای امکاناتی هستند که بصورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار می گیرد. بسیاری از این امکانات در سیستم های سنتی قابل افزودن نمی باشد و یا برای هر کدام باید قطعه و سیستم جداگانه ای تهیه نمود.

  • مکالمات تصویری

مکالمه تصویری در سیستم های تلفن تحت شبکه به راحتی امکان پذیر می باشد و با استفاده از تلفن های تحت شبکه مجهز به دوربین و یا حتی نوت بوک و Webcam این امر امکان پذیر می باشد.

  • دریافت و ارسال فکس از طریق اینترنت

با استفاده از سیستم FoIP دستگاه مرکزی میتواند فکس را دریافت کرده و آن را به آدرس شما ایمیل نماید. همچنین از طریق اینترنت می توان به دستگاه متصل شده و از طریق آن با شماره دفتر خود فکس ارسال نمایید. این بدان معنی است که شما در هر نقطه از دنیا که باشید به دستگاه فکس خود دسترسی دارید.

برای اجرای سیستم VoIP با توجه به انعطاف پذیری این تکنولوژی که در حال حاضر در دنیا به سرعت در حال گسترش می باشد روش های متنوعی  را می توان پیاده سازی کرد که نیاز شما را بطور کامل پوشش دهد و بهترین استفاده را از این تکنولوژی روز دنیا برد.